20120803

Separa Sempurna

Disclaimer: Adalah dinasihatkan untuk membaca cerpen ini dengan pace yang perlahan.


Ada sesuatu yang mengganggu fikirannya. Bau itu. Bau istimewa yang selalu dihidunya dulu. Hatinya berkata bahawa tuan empunya bau mungkin berada dikawasan sekitarnya. Sekurang kurangnya dua puluh meter radius. Macam mana dia boleh mengira jarak dengan tepat dia pun tidak tahu. Berbekalkan angan angannya untuk menjadi Russian spy, dia pasti firasat hatinya betul, kerana cuma dia yang punya bau itu. Bau vanilla menyengat pekat. Dia menoleh, dan kelihatan tuan empunya badan sedang berjalan semakin jauh membelakanginya. Mahu saja dia berlari dan gapai tangan itu dan terus dakap tubuh itu rapat rapat. Biarlah masa terhenti seketika dengan pelukan itu walau sesaat. Dia mahu menceritakan tentang apa yang terjadi pada hidupnya kepada si dia, tentang lagu lagu baru yang disukainya, atau mungkin cuma mahu mengajaknya pergi ke tempat suci mereka dan cuma duduk berdua disitu hingga senja tiba.

Tapi entah bagaimana dia hanya kaku dan mendiamkan diri.
"Eh itu dialah. Kau tak tegur ke?" Kata kawannya.
"Oh tak kot. Dia busy tu biarlah." Dia membalas.


Hakikatnya dia tahu tubuh yang semakin menjauh itu tidak sesibuk mana. Sudah menjadi kebiasaannya untuk menghafal rutin harian si dia. Bukannya dia fanatik atau sedang melakonkan watak seseorang yang obses. Bukan juga kerana angan angannya untuk menjadi Russian spy sebabnya. Tetapi kerana dia memang sudah terbiasa.

Kerana dalam dirinya, ada si dia.

"Amboi jalan menonong tak pandang kiri kanan. Hebat sangat ke catwalk awak tu sampai tak nampak kita tercegat dekat sini?"

Dia menghela nafas panjang. Sesungguhnya dia teragak agak untuk menekan butang "Send" di telefon bimbitnya. Selama dua saat masa yang difikirkannya panjang untuk membuat keputusan, dia memadam mesej itu. Entah berapa kali dia padamkan mesej yang dikarang hebat sebelum dihantar kepada si dia. Entah berapa kali juga dia cuba menghubungi nombor telefon si dia yang sudah tertanam dibenaknya tetapi dia mematikan hasratnya. Dia juga kurang pasti berapa kali sudah dia teragak agak untuk memulas tombol pintu rumah si dia. Dan yang paling penting, dia tak pasti apakah sebabnya mereka berdua sudah lagi tidak bersua.

Dahulu mereka berdua bagaikan belangkas yang tidak kenal erti jarak seinci. Kemana ada si dia, di situ ada seorang lagi. Tapi kini apabila terjumpa, mereka akan mengelak dan hanya membiarkan memori menari nari di minda sendiri. Atau kadang kadang hanya tersenyum basi dan membiarkan momen momen awkward memamah diri. Ahh persetankan semua itu! Kali ini dia akan mengejar si dia dan biarkan memori usang mereka kembali berseri.

Dia mengorak langkah mengejar si dia. Di dalam kepalanya dia membayangkan beberapa baris ayat yang sudah difikirkan untuk memulakan perbualan. Dan mungkin dia akan mengajak si dia untuk minum. Dia masih berhutang teh markisa kegemaran si dia. Tetapi segala lamunannya terhenti apabila langkah yang diikutinya membawa dia ke satu tempat yang tidak asing baginya.

Bukit itu memang cantik jika dilawati apabila menunggu senja. Hijau rumput dan angin bayu yang tidak pernah putus usaha meniup lembut ke muka membuatkan tempat itu ekstra-biasa bagi mereka berdua. Tiada siapa yang tahu akan bukit itu selain mereka berdua. Kerana itulah bukit itu menjadi istimewa. Tempat suci mereka.

Dia memikirkan betapa perfect nya saat ini untuk memulakan perbualan, bergelak tawa dan kembali seperti biasa. Mereka berdua. Tempat istimewa. Waktu senja. Ya! Tiada yang lebih bagus dari ini! Lalu dia melangkah laju mendaki bukit itu sedikit jauh dibelakang si dia.

Sebelum sampai ke puncak, hatinya berona kedengaran suara si dia bergelak tawa. Tetapi kedengaran pula, ada suara lain yang turut ketawa sama. Hatinya kini kemek.

Di puncak kelihatan si dia dan seorang jejaka. Ditemani teh markisa kegemarannya.
Berdua. Tempat istimewa. Waktu senja.

Celaka.


p/s: "If you have a minute why don't we go? Talk about it somewhere only we know?"

6 ulasan:

  1. kenapa macam tahu you tulis pasal siapa

    BalasPadam
  2. Kenapa I rasa you ni Russian spy sebenarnya?

    BalasPadam
  3. i don't know. it's only that when i read this a name just popped out in my mind.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu namanya tuah. Tak mungkin sebab cerpen ni dah ditulis berbulan lamanya. Cuma baru dapat idea nak tulis ending nya.

      Padam
  4. Balasan
    1. Sila bergabung dengan Cik Span untuk jadi perisik duo yang baik. Ha ha.

      Padam